Stage Wijkgezondheidscentrum Brugse Poort

Het is zover, ik zit in het derde jaar bachelor Healthcare Management. Om deze opleiding af te ronden, loop ik 12 weken, van 21 februari 2022 tot en met 13 mei 2022 stage in het wijkgezondheidscentrum Brugse Poort.
In deze luik van mijn portfolio, zal ik het wijkgezondheidscentrum kort voorstellen, namelijk de missie en de visie van het centrum. Vervolgens komt het takenpakket uitgebreid voor. Hierbij, beschrijf ik mijn dagelijkse activiteiten op stage.
Deze ervaring heeft ervoor gezorgd dat ik stil sta bij mijn sterktes, zwaktes, kansen en werkmogelijkheden binnen mijn opleiding en latere werk carrière. Zie hieronder, een uitgebreide samenvatting van een upgedate SWOT- analyse. Bovendien, hou ik een persoonlijke ontwikkelingsplan bij. Het helpt me bewuster worden en genoeg aandacht hechten aan de zaken dat ik verder wil ontwikkelen.
Uiteindelijk, wil ik via deze weg alle collega's bedanken in het wijkgezondheidscentrum Brugse Poort. Beginnend met de coördinator de heer Didier Moray, mijn collega's aan het onthaal voor de nodige ondersteuning en begeleiding doorheen de stage. De artsen en ook alle andere disciplines in huis hebben me ook voortdurend ondersteund en begeleid in hun werking, hiervoor mijn dank. Ik wil ook mijn stagebegeleider hartelijk danken voor de begeleiding en ondersteuning tijdens mijn stage, zij heeft vanaf dag één dag alles in het centrum voor mij toegankelijk gemaakt.
English version
The time has come, I am in the third year of my bachelor Healthcare Management. To complete this degree, I am doing a 12-week internship at the Brugse Poort community health centre.
In this part of my portfolio, I will briefly introduce the community health centre, namely its mission and vision. Subsequently, the tasks of the centre are described in detail. Hereby, I describe my daily activities on internship.
This experience has made me reflect on my strengths, weaknesses, opportunities and work possibilities within my education and later work career. See below, a comprehensive summary of an updated SWOT analysis. In addition, I keep a personal development plan. It helps me become more aware and pay enough attention to the things I want to develop more deeply.
Finally, I would like to thank all my colleagues in the Brugse Poort community health centre. Starting with the coordinator, Mr Didier Moray, my colleagues at the reception desk for the support and guidance throughout the internship. The doctors and all the other disciplines in the house have also continually supported and guided me in my work, for which I would like to thank them. I would also like to warmly thank my internship mentor for guiding and supporting me throughout my internship, she made everything accessible for me in the centre from day one.
Version Français
Le moment est venu, je suis en troisième année de Healthcare Management. Pour compléter ce programme, je fais un stage de 12 semaines au centre de santé du quartier de Brugse Poort.
Dans cette partie de mon portfolio, je vais présenter brièvement le centre de santé communautaire, à savoir sa mission et sa vision. Ensuite, les tâches du centre sont décrites en détail. Par la présente, je décris mes activités quotidiennes en stage.
Cette expérience m'a fait réfléchir à mes forces, mes faiblesses, mes opportunités et mes possibilités de travail dans le cadre de mon éducation et de ma future carrière professionnelle. Voir ci-dessous, un résumé complet d'une analyse SWOT mise à jour.
En outre, je tiens un plan de développement personnel. Cela m'aide à devenir plus conscient et à prêter suffisamment attention aux choses que je veux développer.
Enfin, je tiens à remercier tous mes collègues du centre de santé communautaire de Brugse Poort. En commençant par le coordinateur, M. Didier Moray, mes collègues à la réception pour le soutien et les conseils indispensables tout au long du stage. Les médecins et toutes les autres disciplines de la maison m'ont également continuellement soutenu et guidé dans mon travail, et je tiens à les en remercier. Je voudrais également remercier chaleureusement mon mentor de stage pour m'avoir guidé et soutenu tout au long de mon stage, elle m'a rendu tout accessible au centre dès le premier jour.
Een wijkgezondheidscentrum, wat is dat?

Missie & Visie
Een wijkgezondheidscentrum of kortweg een WGC is een groepspraktijk waar verschillende disciplines samen werken. Een WGC draagt bij aan een open, solidaire samenwerking met genoeg aandacht aan interculturaliteit en diversiteit. Alle wijkgezondheidscentra onderschrijven een gemeenschappelijk doel en concept.
Het wijkgezondheidscentrum is gericht op eerstelijnszorgaanbod, een zorg dat toegankelijk is voor iedereen en specifiek voor de buurtbewoners. Hierbij, kan een patiënt zonder verwijzing naar een het centrum voor een behandeling.

Feiten en cijfers over het WGC Brugse Poort
Het wijkgezondheidscentrum Brugse Poort is gelegen te Emilius Seghersplein 16, 9000 GENT.
Het centrum is zeer divers, met 5 top landen van herkomst van patiënten:
- België 63.1%
- Turkije 6,2%
- Bulgarije 5,7%
- Slowakije 4,3%
- Albanië 3,5%
Voor meer informatie over het WGC Brugse Poort: www.wgcbrugsepoort.be
Bron: jaarverslag WGC Brugse Poort 2020.
https://gentsewijkgezondheidscentra.be/wp-content/uploads/2021/06/Brugse-Poort.pdf
Team
Het wijkgezondheidscentrum Brugse Poort is één van de grootste hier in Gent en kent meer dan 6 duizend actieve patiënten. Het WGC Brugse Poort heeft een uitgebreide, grote team, bestaand uit:
- 14 huisartsen
- 7 verpleegkundigen
- 7 Kinesisten
- 2 maatschappelijke werkers
- 2 praktijkondersteuners geestelijke gezondheidszorg
- 1 diëtist
- 2 gezondheidspromotors
- 9 onthaalmedewerkers; administratieve medewerkers
En dit allemaal onder toezicht van een zowel een coördinator als een zorgcoördinator.
Contacten
Het centrum kent dus verschillende disciplines. In 2020, werden er:
- 26 276 consultaties uitgevoerd in het centrum, dit zowel door huisartsen; verpleging; kine
- 9 316 huisbezoeken, dit zowel door huisartsen; verpleging; kine
- 5 130 telefonische consultaties, vooral door huisartsen en kine
Bron: jaarverslag WGC Brugse Poort 2020
https://gentsewijkgezondheidscentra.be/wp-content/uploads/2021/06/Brugse-Poort.pdf
Reflectie
Waarom het WGC Brugse Poort?
Tijdens mijn opleiding, Healthcare Management, vond ik de medische vakken bijzonder interessant, verder heb ik een grote passie voor de medische sector, talen en het leren en kennen van verschillende culturen.
Ik heb interculturele bemiddeling als keuzevak in de opleiding gevolgd waardoor ik een zeer breed inzicht heb over culturen. Correct communiceren met patiënten of teamleden, ongeacht taal of cultuur is iets waar ik veel waarde aan hecht.
Het wijkgezondheidscentrum Brugse Poort is vooral gekend als een zeer interculturele, diverse omgeving. Vandaar dus mijn keuze voor het centrum. Het centrum kent patiënten afkomstig van verschillende landen en hebben dus ook andere culturele achtergronden. Het dagdagelijks communiceren met de patiënten is een grote uitdaging maar tegelijk ook een mooie zaak. Verder is het centrum een 'thuis' voor heel wat patiënten. Patiënten, bewoners uit de wijk kunnen met allerlei vragen en bezorgdheden terecht. Zij worden met open armen ontvangen en de medewerkers in huis proberen ze op verschillende manier te helpen.
Ik ben eerder een 'fan' van zulke settingen, warme sfeer, een grote aanwezigheid van interculturaliteit, een dagelijkse uitdaging en vooral iets kunnen betekenen voor mensen in nood.
Ervaring
Doorheen mijn stage, heb ik uitgebreid kennis kunnen maken met alle discipline is huis. Dit vergemakkelijkte het uitvoeren van de dagelijkse administratieve taken aan het onthaal. Het was belangrijk om te weten hoe iedere discipline onderling werkt, op die manier kon ik hun wensen nagaan in het communiceren met de patiënten als collega's. Bij vragen of onzekerheid, vraag ik tijdig feedback om daarmee aan de slag te gaan.
Functieomschrijving
In deze luik, zal ik het vooral hebben over mijn functie als stagiaire Healthcare Manager. Wat ik doe, hoe ziet mijn dag eruit, de taken die ik uitvoer, …. worden hieronder vermeld.
Een onthaalmedewerker, Healthcare Manager, administratieve manager in het centrum staat er dag in en dag uit voor 'grote' verantwoordelijkheden. Ze zijn een belangrijk figuur in het centrum, zowel naar artsen toe maar ook naar patiënten. Het onthaal is het eerste aanspreekpunt voor patiënten, zij melden zich aan voor hun afspraak, stellen praktische vragen in verband met hun afspraak of documenten. Tegelijk is het onthaal dus ook het aanspreekpunt voor artsen. Hieronder, vindt u een uitgebreid takenpakket terug:
TAKENPAKKET VOOR PATIËNTEN
- Patiënten aanmelden
- Patiënten afspraken geven (telefonisch, fysieke consultatie of huisbezoeken (HB)
- Documenten/ attesten klaarleggen en bezorgen aan patiënten (ziektebrieven, arbeidsongeschiktheden, vertrouwelijke, CLB documenten, onderwijsdocumenten, opgesteld en getekend door artsen).
- Tolken (via webcam, ter plaatse) en interculturele bemiddelaars aanvragen voor patiënten tijdens de consultaties
- Patiëntendossiers aanmaken, aanvullen, opvolgen, opsturen naar externen
- Medische attesten, 3e betalingsrelingen opstellen en opvolgen
- Uitleenmateriaal registreren en bezorgen aan patiënten
- Medicatie voorschriften registreren
- Informatie rond COVID-19 verstrekken aan patiënten
TAKENPAKKET VOOR ARTSEN
- Communicatie met artsen
- Laboresultaten opvolgen
- Taken artsenagenda opvolgen, communiceren
- Externe communicatie met andere zorgverleners
- Medische verslagen scannen, digitaliseren, koppelen aan het juist zorgelement
ANDERE TAKEN
- Gebouw openen en sluiten
- Manuele ingaande en uitgaande post verwerken
- Mails volgen, beantwoorden
- Patiënten op de wachtlijst registreren, opvolgen en contracteren
- Artsenuurroosters opstellen
- tweewekelijkse vergadering van het onthaal
- Artsenkabinetten voorbereiden
Stageverslagen
Op maandag 21 februari was mijn eerste stagedag bij het wijkgezondheidscentrum Brugse Poort. De stage duurt twaalf stages. De eerste week heb ik vooral meegevolgd aan het onthaal om de werking hiervan te verkennen. Hieronder, vindt u stap voor stap hoe een typische stagedag eruit ziet.
Een 'typische' dag op stage
Mijn stagedag begint meestal om 8 uur 's morgens. Als eerst meld ik me aan op de computer, ik open alle tabbladen die ik zal nodig hebben om op de vragen van patiënten en artsen te beantwoorden. Op stage gebruiken we Beoogo, een samenwerkingsplatform voor gezondheidswerkers. Bovendien, wordt het programma MediSpring dagelijks gebruik voor het raadplegen van medische gegevens. Verder ook allerlei handige documenten zoals: wachtlijst patiënten, kasboek, overzicht uitleenmateriaal, algemeen onthaalmap, telefoonlijst, website INGENT tolken, website ICB, ...
Telefonie
Eén van de belangrijkste taken is telefonie. Vanaf 8 uur 's morgens, gaat de telefoon af. Patiënten kunnen dan bellen om een afspraak te maken, te verzetten of eventueel te annuleren. Het is van groot belang om steeds vriendelijk te zijn, de patiënt te erkennen bij moeilijk situaties en vooral rustig te blijven aan de telefoon. We vragen telkens de naam, voornaam en de geboortedatum. Na het maken van de afspraak
We plannen fysieke consultaties, telefonische consultaties, huisbezoeken, afspraken voor bloedafname, diabetesspreekuren, afspraken met maatschappelijke werkers en kinesisten , ...
Medicatie
De telefonie is zeer gevarieerd. Patiënten bellen ook op voor het bestellen van medicatie, dat wordt in het programma ingegeven onder het rubriek 'bestellingen'.
1. Ingeven naam en/of eventueel geboortedatum.
2. koppelen aan vaste huisarts die de medicatie zal voorschrijven.
3. Naam van medicatie ingeven, zoveel mogelijk in detail (naam, dosis, hoeveelheid tabletten). Een medische voorkennis van medicatie is hierbij een meerwaarde.
Fysieke consultaties met tolken
Gezien er heel wat patiënten anderstalig zijn en beperkt Nederlands spreken, worden er op aanvraag van de artsen en patiënt tolken voorzien. Dat zijn meestal webcamtolken die op voorhand worden aangevraagd via ICB en InGent. Dit is ook de verantwoordelijkheid van medewerkers aan het onthaal.
Hoe?
1. Aanvraag tolk voor het gewenste tijdstip van de consultatie.
2. Selecteren gewenste taal, in sommige gevallen ook een alternatieve taal of een brugtaal (bv. Taal: Arabisch, Alternatieve taal: Frans als brugtaal).
3. Aangeven tijdsduur van de consultatie, hiervoor voorziet men een consultatie van 30 minuten.
4. Eens de tolk bevestigd is, geven we dat aan in het programma Beoogo. We geven aan op welke tablet het gesprek doorgaat, referentienummer, gegevens van de tolk.
Laboresultaten
Doorheen de dag, ontvangen we via mail en fax laboresultaten binnen van patiënten die allerlei testen ondergingen. Deze resultaten communiceren we met behandelde arts en zorgen we ervoor dat zij bij de arts tijdig terecht komen. Gezien het centrum over verpleegkundigen beschikt, worden er allerlei medische testen uitgevoerd, zoals:
- (Nuchtere) bloedafname
- Urinetest
- Spirometrie
- INR
Ook wij, aan het onthaal plannen een aantal onderzoeken in voor de verpleegkundigen. Verder, stellen we de stalen klaar voor het labo. Urinestalen in de frigo, anderen in een bak.
Communicatie met externen
Dagdagelijks wordt er gecommuniceerd met externen, dit kunnen artsen zijn uit andere wijkgezondheidscentra, huisartsenpraktijk, specialisten uit ziekenhuizen maar ook begeleiders van vzw's, maatschappelijke assistenten van het OCMW, CAW en anderen ...
De communicatie gebeurt tweezijdig, wij bellen externen op om:
- Afspraken te maken voor patiënten bij specialisten en dit op aanvraag van een arts.
- Medische dossiers, medische verslagen op te vragen.
Zoals eerder verteld, ontvangen wij telefoons van externen in verband met:
- Boodschappen doorgeven aan artsen in verband met pre/postoperatieve situaties.
- Opvolgen van medische resultaten.
- Praktische vragen rond behandelingen.
De communicatie gebeurt zowel telefonisch als schritelijk via mail.
Uitleenmateriaal
Het centrum leent materiaal uit aan patiënten voor een bepaald termijn, zoals: bloeddrukmeters, babyhalers, stappentellers, .... Medewerkers aan het onthaal stellen aan de hand van een sjabloon een overeenkomst op. Hierbij wordt duidelijk gegeven welk materiaal meegegeven wordt aan een patiënt, het bedrag van de waarborg.
Taken artsen
Ook wordt er veel aandacht gehecht aan de administratieve taken die door een arts moeten worden uitgevoerd. Tijdens het onthaal, delen we 'taken' mee of al eerder 'to do's' aan artsen. Patiënten die documenten achterlaten voor in te vullen, patiënten die een verlening vragen van een ziektebrief, .... De informatie dat moet gedeeld worden worden als 'taken' opgesteld voor de artsen.
Communicatie met patiënten
Medewerkers aan het onthaal zijn het eerste aanspreekpunt voor zowel patiënten als artsen. Wij bezorgen medische attesten, ziektebrieven, allerlei documenten aan patiënten, dit kan via mail of aan de balie. Hierbij, is het nodig om eventjes alles zaken te overlopen met de patiënt, the key is details details en nog eens details. Er voor zorgen dat alle informatie is gekend en genoteerd voor de arts. Dit zorgt voor een enorme werkontlasting voor de artsen zelf.
Backoffice
Medische documenten
Naast het onthaal, is er ook een backoffice. Hier, worden er taken uitgevoerd die extra aandacht vragen en moeilijk uit te voeren zijn aan het onthaal. Eerst en vooral, medische verslagen en documenten worden dan in het programma Medispring verwerkt en opgeslagen. Deze verslagen worden onder het juiste rubriek en met de juiste benaming in MediSpring verwerkt.
Bv. Zelfmetingsformulier van bloeddruk wordt onder het rubriek ‘hypertensie’ opgeslagen.
Bv. Elektrocardiogram valt onder het rubriek ‘cardiologie’.
Artsenuurroosters
Bovendien, is het samenstellen van artsenuurroosters een taak voor the backoffice. Hierbij, wordt er eerst nagekeken wanneer en welke artsen aanwezig zullen zijn voor consultaties. Deze taak vraagt heel wat aandacht en worden er aantal uren gespendeerd om het uurrooster juist op te stellen.
Inschrijvingen
Nieuwe patiënten worden ook ingeschreven door de administratieve medewerkers, hierbij, wordt er gebruikt gemaakt van de wachtlijst.
Hoe?
- Mensen aan de buurt, worden gecontacteerd voor een inschrijvingsmoment.
- Na het vastleggen van een inschrijvingsmoment, wordt een medisch dossier opgesteld met de patiëntgegevens die reeds bekend zijn.
- Indien bekend, wordt het medisch dossier van andere huisarts opgevraagd.
- Tijdens het inschrijvingsmoment, worden alle praktische zaken besproken met de patiënt. Deze informatie is zeer cruciaal om met de patiënt te bespreken, op die manier is de patiënt op de hoogte van zijn/ haar rechten en plichten binnen het centrum. De volgende zaken worden dus besproken: de werking, terugbetalingssysteem, forfaitair systeem, beroepsgeheim, enzo...
- Vervolgens, worden de contracten opgesteld en ondertekend. Ook deze documenten worden dan verwerkt en gescand, die komen ook in het systeem terecht (in het Elektrisch Medisch Dossier, afgekort als EMD).
Vergaderverslagen
Wekelijks komt het onthaalteam samen om zaken te bespreken. Hierbij, tracht het team verbeterpunten op te stellen en die ook na te streven, met als doel om zo efficiënt en patiëntgericht mogelijk te werken. Tijdens de vergadering wordt er genotuleerd en dan wordt vervolgens in een verslag uitgewerkt.
Ondersteunende taken
Uiteraard zijn administratieve medewerkers verantwoordelijk voor het openen en sluiten van het gebouw. Dit gebeurt telkens in shiften en komt iedere medewerker aan de beurt tijdens de week om het te doen. Het openen en sluiten van het gebouw ziet er als volgend uit:
- Postvakken checken.
- Laatste labostaaltjes bezorgen aan labo.
- Wachtzaal onderhouden.
- Lokalen sluiten.
- Communicatie en overdracht aan artsen.
Bij het openen van het gebouw, worden artsenlokalen voorbereid om de dag goed te beginnen.
Voilà, dat was het dan, een typische dag op stage in het WGC Brugse Poort

SWOT - analyse
Update academiejaar 2021 - 2022
STRENGHTS
Hierbij wil ik nagaan waar ik goed in ben. Vanuit een professionele bril bekijk ik welke meerwaarde ik een organisatie en de werkgever kan bijbrengen.
- Multitasking
Alhoewel ik overtuigt ben dat ‘multitasking’ niet efficiënt en effectief kan zijn voor anderen, is dat wel iets dat voor mij werkt en haalbaar is. Multitasking vraagt veel flexibiliteit en stressbestendigheid. Opnieuw zie ik hier een grote uitdaging en wil ik zoveel mogelijk met verschillende taken bezig zijn.
Tijdens stage in het WGC Brugse poort is multitasking een must. Aan het onthaal zijn wij het aanspreekpunt. Telefonie, mails, communicatie met patiënten en artsen gebeuren tegelijk.
- Empathisch // discreet // patiëntgericht
Empathie is voor mij het allerbelangrijkste. Het inleven in anderen is de eerste stap om mijn latere functie, namelijk Healthcare Manager uit te voeren. Erkenning en begrip vertonen is een grote stap vooruit in de zorg.
Empathische ingesteldheid is voor mij heel belangrijk. Tijdens stage probeer ik iedere patiënt en elke situatie anders te bekijken. Hierbij hecht ik belang aan de context van de patiënt. Bij complexe en gevoelige situaties, merk ik dat ik meestal vanuit empathische ingesteldheid handel. IK erken de gevoelens van patiënten die zowel aan de telefoon of aan het onthaal een moeilijke situatie meemaken (angst, onrust, agressie, verdriet, ....)
Discretie is even belangrijk. Een Healthcare manager verwerkt gevoelige informatie. Ik ga heel discreet om met de gegevens die ik bewust of onbewust tegenkom.
- Organized
Plannen en alles bijhouden helpt mij om in alle rust de volle aandacht te kunnen besteden aan mijn functie en dagelijkse taken en verantwoordelijkheden. Healthcare Manager is een spilfiguur tussen zorgverlener en zorgvrager en dat vraagt heel wat organisatie skills om het werk, dienst en onthaal geordend te houden.
Tijdens stage hield ik een boekje bij waarbij ik alle informatie die ik verkrijg (zowel mondeling als schriftelijk) bijhouden. Op deze manier, kan ik zaken terug raadplegen indien nodig.
Bv. korte boodschappen van artsen en patiënten neerschrijven en verwerken.
Mondelinge boodschap: een arts komt aan het onthaal en vraagt om een afspraak te maken voor zijn/haar patiënt bij een specialist in het ziekenhuis.
Schriftelijke boodschap: bevestiging of weigering van een aangevraagde tolk (voor een consultatie).
- Academische en medische achtergrond
Als een derdejaarsstudent, heb ik doorheen het traject heel wat competenties en academische/ medische kennis heb verworven.
Doorheen mijn stagedag verwerk ik aanvragen voor herhaalvoorschriften. Medische achtergrond is hierbij een grote pluspunt. Dankzij de opleiding herken ik een aantal medicatie. Bij andere medicatie kan ik opzoek gaan naar de juiste schrijfwijze.
Bv. 'Nitrofurantoïne', urinaire antibacteriële middel, zoek ik op in het BCFI.
Patiënten vragen soms informatie na aan het onthaal. Dan geef ik extra informatie over een medisch behandeling/ procedure, medicatie of eventueel een aandoening.
Bv. 'Astma' nogmaals kort toe lichten en alle informatie (al eerder uitgelegd door de arts) overlopen. Hierbij, hecht ik voldoende aandacht aan eenvoudige taalgebruik (medisch vakjargon vermijden), gebruik van visualisatie en non - verbale communicatie.
- Stressbestendig
'Stressbestendig' zijn niet zo evident. Ik ben er me van bewust dat niemand altijd en 100% stressbestendig is. Voor mij is het belangrijk om te leren omgaan met stress. Meestal kan ik mijn stress verwerken en een plaatsje geven.
Aan het onthaal kan het soms heel druk zijn (spitsuren zijn meestal rond 8u00; 12u00; 15u00 en 18u00). Bij moeilijkheden geef ik dat aan en vraag ik ondersteuning van de collega's.
WEAKNESSES
Waar ben ik minder goed in? Wat zou ik liever verbeteren, zowel wat professionele als persoonlijk aspecten betreft? Wat zijn mijn verbeterpunt?
- Besluitvaardig
Ik aarzel veel om de juiste beslissingen te nemen. Ik kan ook snel beslissen, maar achteraf heb ik het gevoel dat ik niet goed heb nagedacht. Ik denk na over alle oorzaken en gevolgen. Dat kan over de kleinste dingen gaan. Soms is het nodig om snel beslissingen te nemen, vooral op professioneel vlak.
- Faalangst
Faalangst en perfectionisme leven in mij. Ik heb schrik om niet te kunnen voldoen aan de verwachtingen die ik mezelf opstel.
Tijdens mijn stage wil ik alle zaken van het eerste keer goed doen. Tijdens mijn eerste week op stage merkte ik snel dat ik mezelf niet genoeg tijd geef. Ik wil meteen aan de slag, vanuit het idee dat ik zaken al doenend leer. Tegelijk is dat niet gemakkelijk, dankzij de observaties en de ondersteuning van de collega's kon ik wel ruimte creëren voor mijn faalangst.
- Oncreatief
Ik ben conventioneel en heb moeite om nieuwe dingen te bedenken. ‘Out of the box’ denken is een punt waar ik graag een verbetering wil maken.
Ik ben eerder traditioneel in het uitvoeren van taken. Dat komt omdat ik dus angst heb om te falen bij het uitvoeren van onbekende zaken.
OPPERTUNITIES
Er zijn altijd kansen die kunnen gegrepen worden. Ik ben vooral geïnteresseerd in de kansen voor mijn loopbaanontwikkeling. Op welke zaken kan ik inspelen?
- Werkmogelijkheden
Als een Healthcare Manager kan ik bijna overal in de gezondheidssector aan de slag, zoals in dokterspraktijken, ziekenhuizen, ziekenfonds en nog veel meer...
- Meertalige communicatie
In de loop van de opleiding heb ik mijn talenkennis verder kunnen ontwikkelen. Ik spreek en schrijf Nederlands, Engels, Arabisch en basis Frans. In de zorgsector is dit enorm belangrijk om een correcte manier te communiceren zowel met patiënten als met collega's.
In zo'n multiculturele setting is meertalige communicatie de grootste pluspunt. De meeste patiënten zijn anderstalig en spreken gebrekkig Nederlands.
Communiceren met patiënten en hun behoeften vervullen is voor mij de grootste reden waarom ik dus voor deze opleiding heb gekozen. Patiënten zijn zo dankbaar en dat geeft me weer motivatie en voldoening.
Tijdens mijn stage spreek ik alle dagen ook Frans, Engels en Arabisch. Het is een leerrijke ervaring, ik heb het gevoel dat mijn talenkennis hierdoor nog uitgebreid is. Natuurlijk, was het in het begin nog eventjes zoeken op welke manier ik het best spreek.
Bv. Bij anderstaligen zei ik 'U mag plaats nemen', dat was soms moeilijk om te begrijpen. Met de ervaring en wat voeling zeg ik nu 'Het is in orde, u kan wachten op de dokter'. Dat begrijpen anderstalige patiënten veel beter.
Waar nodig, switch ik naar Frans, Engels en Arabisch. Opnieuw, leer ik tijdens mijn stage in het WGC Brugse Poort laagdrempelig te spreken. Hierbij zocht ik een manier om zowel zakelijk als spreektaal Frans of Engels te combineren. Veel patiënten spreken Frans en Engels als brugtaal. Als snel merkte ik dat "C'est en ordre madame/ monsieur, asseyez-vous s'il vous plaît" begrijpelijker is dan "Vous pouvez vous asseoir et prendre place dans la salle d'attente".
- Interculturaliteit
In het academiejaar 2020 –2021 volgde ik het keuzevak Interculturele bemiddeling. Tijdens de lessen heb ik veel meer inzicht gekregen hoe te handelen met anderstaligen en patiënten met een andere culturele achtergrond. Voor mij verdient ieder patiënt de beste zorg ondanks de taal of sociaal-culturele barrières.
Bv. Bij het maken van gynaecologische consultaties voor vrouwelijke patiënten, vraag ik telkens of er een voorkeur is voor vrouwelijke gynaecoloog. Dat wordt geapprecieerd, patiënten voelen dat er aandacht is voor culturele aspecten.
THREATS
- Digitalisering
Digitalisering is een van de grootste bedreigingen voor elke sector. Het zorgt ervoor dat bepaalde jobs vervangbaar zijn of zelfs verdwijnen. Bijvoorbeeld: Kiosk's in het ziekenhuis waar patiënt zich kunnen aanmelden en niet meer naar het onthaal te hoeven gaan.
Real - life cases

POP - analyse
Update academiejaar 2021 - 2022

Ontwikkelingsdoel - Assertiviteit
'Ik wil tegen eind academiejaar 2021 - 2022 sterker in mijn schoenen staat en "Nee" durven zeggen'.
Kernresultaten
- "Nee" durven zeggen.
- Emotionele bestemmingen vermijden.
- Mezelf prioriteit stellen.
- Een balans creëren tussen assertiviteit en empathie.
'Nee' durven zeggen

Emotionele bestemmingen vermijden

Mezelf prioriteit stellen

Ontwikkelingsdoel - Besluitvaardigheid
'Ik wil besluitvaardiger worden in het nemen van beslissingen in professionele settings en dat tegen eind academiejaar 2022'.
Kernresultaten
- Efficiënt en snel genoeg de juiste beslissing nemen.
- Faalangst.
- Technieken aanleren om sneller en beter beslissingen te nemen.
Efficiënt en snel genoeg de juiste beslissing nemen

Faalangst aanpakken

Technieken aanleren om sneller en beter beslissingen te nemen.

Maak jouw eigen website met JouwWeb